Historia MORPAKU

1946POWSTANIE ZAKŁADU Dwaj gdańscy inżynierowie Engel i Stolarski zakładają spółkę jawną pod nazwą Wytwórnia Uszczelek “MORPAK” w Sopocie zakład liczy 15 robotników wykonujących ręcznie uszczelki podgłowicowe, kolektorowe do silników samochodowych i kolejnictwa, podstawowym materiałem stosowanym w produkcji były płyty azbestowe
1947 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do Ciągnika rolniczego Ursus C – 45 produkowanego przez Zakłady Mechaniczne „Ursus” w Warszawie
1948 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do wysokoprężnych silników spalinowych S – 60  produkowanych przez Wytwórnię Silników Wysokoprężnych Andrychów
1949 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do samochodu „STAR” produkowanego przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych w Starachowicach.
1950 “Morpak” zostaje przejęty przez Dyrekcję Państwowego Przemysłu Miejscowego i przeniesiony do Gdańska-Wrzeszcza w tym czasie następuje również nakazowe przeniesienie produkcji

Protokół Zdawczo-Odbiorczy z Listopada 1949

1951 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do motocykla “WFM” typ M06 poj. 125 cm3 produkowanego przez Warszawską Fabrykę Motocykli.
1953ROZWÓJ FABRYKI Powstaje dział technologiczno produkcyjny oraz zaplecze mechaniczno-narzędziowe zakład podejmuje seryjną produkcję gumowo-metalowych pierścieni uszczelniających typu Simmera oraz uszczelek spiralnie zwijanych (do kotłów okrętowych) rozpoczyna się produkcja pierścieni Simmera na rynki CSRS i ZSRR (z przeznaczeniem do obrabiarek, ciągników, maszyn rolniczych i budowlanych)
1953 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do samochodu „FSO M20 WARSZAWA” produkowanego przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie
1953 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do samochodu „GAZ LUBLIN 21” produkowanego przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych w Lublinie
1954 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do Ciągnika  KD 35 produkowanego przez Zakłady Mechaniczne
Łabędy (silniki produkowane były w zakładach Mechanicznych „Ursus” w Warszawie)
1956 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do motocykla “JUNAK” M07 poj. 350 cm3 produkowanego przez Szczecińską Fabrykę Motocykli (Silniki produkowane były w Wytwórni Sprzętu
Mechanicznego w Łodzi)
1957 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do motocykla “SHL” typ M06 poj. 150 cm3 produkowanego przez Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych
1958 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do motoroweru “RYŚ” produkowanego przez Zakłady
Metalowe Wrocław Zakrzów
1958 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do samochodu „NYSA N58” produkowanego przez Zakłady Budowy
Nadwozi Samochodowych w Nysie
1958 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do Ciągnika rolniczego Ursus C – 308 produkowanego przez
Zakłady Mechaniczne „Ursus” w Warszawie
1959 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do Ciągnika rolniczego Ursus C – 325 produkowanego przez
Zakłady Mechaniczne „Ursus” w Warszawie
1959 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do samochodu ” FSC ŻUK” produkowanego przez Fabrykę
Samochodów Ciężarowych w Lublinie
1960 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do motoroweru “KOMAR” typ 230 produkowanego przez
Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy
1960 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do samochodu ” FSO SYRENA” produkowanego przez Fabrykę
Samochodów Osobowych w Warszawie  (Silniki produkowane były w Wytwórni Sprzętu Mechanicznego w Bielsko-Białej)
1960 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do samochodu ” A-80 Żubr” produkowanego przez
Jelczańskie Zakłady Samochodowe
1963 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do Ciągnika rolniczego Ursus C – 328 produkowanego przez
Zakłady Mechaniczne „Ursus” w Warszawie
1967 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do Ciągnika rolniczego Ursus C – 330 produkowanego przez
Zakłady Mechaniczne „Ursus” w Warszawie
1968 Rozpoczęcie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do samochodu Fiat 125
1968

1971
W tym czasie następuje nakazowe przeniesienie produkcji niektórych wyrobów ‘Morpaku” (m. in. pierścienie
Simmera, uszczelki miedziane, pierścienie azbestowo – miedziane i spiralnie zwijane do zakładów STOMIL, INCO,
GAMBIT)
1970 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do Ciągnika rolniczego Ursus C – 355 produkowanego przez
Zakłady Mechaniczne „Ursus” w Warszawie
1971 Zakład przechodzi pod nadzór Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie i zmienia nazwę na
“POLMO-MORPAK”
1973 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do samochodu ” Fiat 126” produkowanego przez Fabrykę
Samochodów Małolitrażowych „POLMO” Bielsko-Biała
1976 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do Ciągnika rolniczego Ursus C – 355 produkowanego przez
Zakłady Mechaniczne „Ursus” w Warszawie
1978 Uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do silników LEYLAND wg nowej technologii polegającej na
klejeniu papieru azbestowego z rdzeniem metalowym oraz kilkakrotnym lakierowaniu uszczelek. MORPAK przejmuje teren po
firmie CENTROSTAL pod budowę nowego zakładu
1978 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do samochodu „FSO POLONEZ” produkowanego przez Fabrykę
Samochodów Osobowych w Warszawie
1982 Zakup papierni w Łapinie i jej modernizacja. Uruchomienie produkcji papieru azbestowo-kauczukowego wykorzystywanego
do produkcji płyt uszczelkowych
1991 Pierwsze próby produkcji tektury nie zawierającej azbestu
1994 Przekształcenie MORPAK-u w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
1997 Początek prac nad wdrożeniem systemu zarządzania jakością ISO 9001
1997 uruchomienie produkcji uszczelek na pierwszy montaż do samochodu „LANOS” produkowanego przez Daewoo/ Fabrykę
Samochodów Osobowych w Warszawie
1998 Uzyskanie certyfikatu ISO 9001 (marzec 1998) opanowanie produkcji bezazbestowych materiałów uszczelkowych
2000 Podjęcie produkcji pierwszych uszczelek metalowych, uzyskanie certyfikatu Daewoo-FSO DF 100Q
2001 Certyfikacja ISO 9001:2000 oraz wdrożenie środowiskowego systemu zarządzania ISO 14001
2002 Uruchomienie produkcji uszczelek głowicowych na pierwszy montaż do ZAZ Ukraina
2004 Uzyskanie certyfikatu ISO/TS 16949
2008 Certyfikacja ISO 14001 oraz ISO/TS 16949
2008 Zakup większościowego pakietu udziałów Spółki należących do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. przez AUTO LAND Sp. z o.o.
2010 Przeniesienie produkcji z Gdańska do Łapina.
2010 Przejęcie produkcji i powstanie Wytwórni uszczelek „MORPAK” Paweł Jaworski
2011 Wytwórnia Uszczelek “MORPAK” obchodziła 65 rocznicę istnienia.
ulotka